-->

onsdag 11. desember 2013

Tanker

Jeg kommer innimellom til å dele noen personlige tanker her med dere. Litt fordi at både facebook og twitter får mer enn nok negative statuser og tweets, så når jeg tenker på noe som har med jul eller bare julefølelse å gjøre, så kommer jeg til å skrive det her..

Dette er et slikt innlegg.

Jeg ble så uendelig glad når snøen endelig kom hit. Jeg så ut kjempelenge, og bare satt og smilte for meg selv. Jeg kjente meg som et lite barn, som lyste opp bare ved et blikk på snøen.
Det var så utrolig pent ute. Men i går når jeg våknet opp var det meste borte. Treet utenfor soveromsvinduet var igjen blottet for snø, og ute i hagen, og på jordene, så det ut som våren var i anmarsj. Jeg blir så trist, og nesten litt deprimert av det. Desember er da en vintermåned, så jeg kan ikke noe for at jeg føler det er urettferdig at jeg ikke får ha snø nå. 

Jeg er komplett blottet for julestemning.
Ingen julesang i verden, ingen tanke jeg tenker, kan gi meg tilbake julestemningen, og følelsen av at det er under to uker igjen til julaften kjennes ikke ut som noen glede.
Ikke engang på juleverksted i går, med både julepynt og julemusikk, klarte jeg ikke å få meg til å være i den herlige boblen som jeg kaller 'julestemning'. 
Uten snø på julaften blir det ikke ordentlig jul for meg.
Den verste tanken er at det er vår egen, menneskenes, skyld at jeg ikke har snø nå.
Det er på grunn av global oppvarming.

Det at snøen nå forsvinner igjen har bare negative bieffekter. Det er fortsatt kaldt her om natten, så når snøen smelter om dagen, fryser vannet til is om natten, og det blir glatt. Dessuten er vinterdepresjonene så sterke som aldri før, fordi nå finnes ikke noe snø her hos meg til å lyse opp i mørket. Det gjør at alt føles mye verre, mye mørkere, mye større og mye styggere. 

At både storm.no og yr.no kun melder regn og varme grader helt fram til den 19. desember hjelper heller ikke på humøret akkurat.. 

Ofte tenker jeg på at kanskje det er for få dager i året. 
Rett og slett fordi at hvert eneste år syntes jeg vinteren kommer senere, og varer mye lengre. 
Når jeg var liten hadde jeg fått nok snø til at jeg både kunne lage snøhule og lage snømann fra og med midten av november, og iallfall før første desember. 

Det samme syntes jeg om sommeren. Før var juli den varmeste sommermåneden, mens de siste årene har august vært absolutt varmest. Så kanskje mangler vi en dag eller to eller tre i løpet av året, sånn at for alle årene som går, så henger vi litt etter. 
Jeg liker iallfall å klamre meg til det håpet at noen finner ut av dette, og at jeg etterhvert kan få feire julen slik jeg husker det, og slik jeg ønsker det. 

Snart er mitt siste håp å kjøpe meg en hytte mye lengre nord, slik at jeg kan tilbringe både adventstiden, og julen generelt der, med snø og alt. Jeg vil heller ha snø i ca. en måned før julaften, enn i tre måneder etterpå. Jo lengre etter jul den er her, jo mer irriterende blir den. I min perfekte verden faller den første snøen i midten av november, og blir ut januar, iallfall til bursdagen min den 17. 

Jaja, det er jo lov å drømme.. 

Hvis noen har noen tips til hvordan jeg kan få bukt med vinterdepresjonene mine, evt. om noen har vinterdepresjoner selv, eller hvis noen vil fortelle hvordan det hadde vært i sin egen perfekte verden, gjør det gjerne i kommentarfeltet! 

Hvis noen kunne kommentert noe hadde jeg blitt så uendelig glad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar