-->

fredag 13. desember 2013

Lussekatter

På selveste lussekattdagen (bedre kjent som Lucia-dagen) tenkte jeg at jeg kunne dele lussekattoppskriften jeg selv testet ut for et par dager siden, så her er den:


Lussekatter!
Dette trenger du:
~ 100 gr smør ~ 5 dl. melk ~ 50 gr. gjær ~ ca. 1/2 gr safran (kan byttes med gurkemeie) ~
~ 1 dl. sukker eller honning ~ 14-16 dl. hvetemel ~ rosiner til pynt ~ egg til pensling ~


Slik gjør du:
Forvarm ovnen til 225 grader
1. Bland sammen gjær, safran/gurkemeie, sukker og hvetemel
2. Smelt smøret, og spe i melken
3. Bland smør- og melkeblandingen med det tørre, gjerne i kjøkkenmaskin.
Jeg kunne også ha brukt litt mer melk, ettersom resultatet ble noe for tørt
4. La heve til dobbel størrelse. Min stod i ca. 40 min.
5. Form Lussekatter, og pynt med rosiner dersom det er ønskelig.
6. Pensle med egg, og stek på midterste rille i 7-8 min.

~          *          ~

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar