-->

onsdag 30. oktober 2013

Jeg gleder meg

I morgen er Halloween. 
Når denne dagen er over, er det bare èn ting til å glede seg til - jul! 
Hele året bruker underbevisstheten min tid til å glede seg til jul. Hvordan neste jul kan bli enda litt bedre enn forrige, hva jeg skal prøve på som er nytt, hva jeg skal beholde som er gammelt. Etterhvert som vi nærmer oss, kryper denne gleden bare lengre og lengre fram i bevisstheten, og innen Halloween gleder jeg meg så jeg nesten sprekker.


Mest gleder jeg meg til adventstiden, ventetiden. Denne tiden er så fantastisk for meg! Å se juleting komme til butikken, at gradestokken kryper nærmere null, å se at det blir fortere mørkt. Nå som det er bekmørkt her hos meg klokken fem, bare venter og venter jeg på snøen. Det er så fint, når brunt gress, og bladløse trær blir dekket av det hvite sløret. Som jeg har sagt tidligere føles det ut som naturen pynter til jul. Samtidig lyser det opp. 


Når det kommer snø hit, da kommer gleden virkelig frem. Da føler jeg meg som når jeg var 6 år gammel. Jeg sitter klistret til vinduet, og bare ser på de hvite fillene som daler ned fra himmelen - så vakkert.

For meg er ventetiden før ventetiden nesten verst. Jeg har så lyst til å komme i gang, men føler samtidig at det enda er litt for tidlig. Jeg har så mye juleglede inne i meg, at jeg er helt sprekkeferdig. Vil begynne, men samtidig vil jeg vente, fordi jeg vet at dersom jeg venter, blir gleden enda større når jeg først begynner. Derfor er adventstiden så fantastisk. Jeg kan slå meg løs, høre på så mye julemusikk jeg vil, lage julepynt, kjøpe julegaver, ha julestemning hele døgnet. 


I denne tiden gleder jeg meg rett å slett til å glede meg. Finnes det et eget ord for det? For det ordet, det burde definitivt vært overskriften for dette innlegget. 

På de aller verste dagene nå i slutten av oktober kan jeg noen ganger kjenne lukten av julemat, kjenne julegleden fylle hele kroppen, og deretter ta meg selv i å smile for meg selv. Jeg tenker på de siste forberedelsene lille julaften, med en spa-dag, helt for meg selv, med skrubbing av både kropp og ansikt, filing av føtter, klipp og lakk av tånegler, ansiktsmaske, og klipp og lakk av fingernegler. Det er så deilig å gjøre slike ting for seg selv en gang i blant, og det er jo veldig lurt å gi seg en dag hvor man både får slappe av, og å gjøre seg litt ekstra fin til julaften! 


Og bare tanken på julaften gir meg nesten frysninger, så mye gleder jeg meg - og jeg regner ikke med at jeg er den eneste. 

Hva gjør dere for at ventetiden skal gå raskere? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar