-->

lørdag 19. oktober 2013

15 juletradisjoner

Som jeg har sagt en million ganger før - tradisjoner er det viktigste, og beste med hele jula. Ettersom det har vært det viktigste for meg i mange år har jeg fått mange spørsmål angående dette. "Hvordan lager jeg en ny tradisjon? Hva kan det være?" 

En tradisjon trenger ikke være noe stort og viktig. For meg er det de små tradisjonene som er de aller viktigste. Her kommer mine vanlige tradisjoner i julen:



1. PolarExpress
    Etter den første snøen har falt i desember, ser alltid jeg og lillebroren min på Polarekspressen sammen. Etter min mening er dette den viktigste tradisjonen jeg har. Det er alltid så hyggelig å ha litt bror/søster-tid, og det at vi rett og slett nekter oss selv å se den før det har snødd gjør det enda mer hyggelig. Hvis det ikke snør før sent i desember ser vi selvfølgelig på mange andre filmer, og favorittene som hører julen til er Home Alone 1 og Home Alone 2, og The Holiday blir som regel sett med kjæresten.

2. Advents/julekalendere
    Det beste med desember er at man kan begynne å se på adventskalenderene (eller heter det julekalender?) Det hender at jeg tjuvstarter litt, og begynner å se på "Jul i Skomakergata" litt før desember, og jeg ser gjerne 12 episoder i løpet av en dag. Det er vel ikke til å skyve under en stol at den gjerne blir gjennomgått flere ganger enn en. I år har jeg to andre kalendere å se på også, med tanke på at jeg tidligere i år kjøpte med "Jul i Blåfjell" og "Jul på Månetoppen".

3. Storrengjøring og pynting av hus
    Dette blir jo gjerne gjort litt i puljer før adventstiden begynner, er så deilig å ha det ferdig før desember setter inn. Det er nå alt blir organisert, vanlig pynt blir lagt vekk, vegger og tak vaskes, skap organiseres, adventssengetøyet kommet på, og julegardinene blir hengt opp. Det er forferdelig viktig å ha julemusikken på mens dette gjøres, og valget pleier å falle på juleplata til Peter Jöback

4. Juleshopping
    Som tidligere nevnt liker jeg i utgangspunktet å ta èn dag hvor jeg kjøper alle julegavene, og èn dag hvor jeg bruker mange timer på å pakke inn alle. I år vil alle pakkene bli pakket inn spesielt, og ingen gave vil være lik. Egne etikker skal også lages, så i år vil jeg kanskje trenge en hel dag. Denne dagen pleier jeg å ta med meg min aller beste venninne, og både hun og jeg storkoser oss på flere forskjellige sentre, og vi koser oss med å gå rundt i de mørke, julepyntede gatene.



5. Lysstøping med pappa
    Siden jeg var liten har jeg og pappa prøvd og feilet i forsøket på å lage hjemmelagede lys. Da jeg ble større hadde vi en lang pause på en fire-fem år, men nå er vi altså i gang igjen! Nå får også lillebror være med, og det er litt ekstra morsomt når vi kan gjøre noe slikt sammen, og å ha noe å se frem til.



6. Julebakst med mamma
    Å bake pepperkaker, "kakekællær", Sara Bernard, sjokoladeriskaker, brune pinner, og marsipan er også veldig hyggelig. Kvalitetstid med mamma, deigsmaking, og å produsere noe som lukter SÅ himmelsk! Pepperkakehuset (her: pepperkakestabbur) blir også satt sammen denne dagen, og det er ofte jeg og lillebror som får æren av å pynte det.



7. Bakedag hos min tante
    Dette er også noe vi har gjort i mange, mange år, men som jeg selv ikke fikk være med på i fjor. Midt i desember samles alle vi søskenbarna, og min bestemor hos tanta og onkelen min, og baker pepperkaker. Det er så hyggelig å få litt kvalitetstid med flere i familien, og ikke bare foreldre/søsken.

8. Lage hjemmelagede julegaver til besteforeldre
    Å lage egne julegaver til besteforeldre må være en av de beste følelsene som finnes. Man vet sjelden hva man skal gi til dem i julegave, og de ønsker seg som regel aldri noenting uansett. Det å legge mye tid og kjærlighet i en hjemmelaget julegave til de beste man vet om skaper en god følelse, og ikke minst juleglede.



9. Snowglobe
    Når jeg var liten fikk jeg den fineste snøkulen man kan tenke seg. Den er ganske stor, og inni sitter julenissen med noen av reinsdyrene sine. Han smiler og er glad, som julenissen tross alt skal være, og ved kun et lite rist daler snøen så fint og fredfult ned. Dette er ikke så spesielt i seg selv, men helt nederst, på foten av snøkulen hvis du vil, er det en snurremekanisme. Altså kan man snu kulen opp/ned og finne en opptrekker under. Når man vrir på den, begynner reinsdyr og dra på en slede rundt og rundt, mens melodien til "Glade Jul" blir spilt. Denne får alltid hedersplassen, og den er så uhyre viktig for meg.



10. Åpne gaven fra kjæresten bittelille-juleaften
      Ettersom vi ikke feirer jul sammen enda, har vi gjort det slik at vi åpner gavene fra hverandre sammen, som en liten førjulsfeiring 22. desember. Vil så gjerne så uttrykket i ansiktet hans når han åpner min gave, og tror han føler det på samme måte. Veldig spesielt, og veldig fint. Vi vet begge at dette er en forbigående tradisjon, men så lenge det varer er det veldig hyggelig.




11. Å feire juleaften hjemme
      For meg blir det dessverre ikke ordentlig jul dersom den ikke blir feiret hjemme, i min egen stue. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik, men det er sånn det har blitt gjort i mange, mange år, så slik må det være for meg.



12. Å ha på seg den samme kjolen hver juleaften.
      Jeg har en kjole som ikke brukes til noe annet enn juleaften. Det gjør den så spesiell, og jeg får alltid julefølelse når jeg ser på den. Den er så fin, og det blir noe helt spesielt når jeg kan ta den på meg litt utpå dagen, juleaften. (Tror egentlig jeg burde kjøpe mange av den, slik at jeg har hvis en blir ødelagt/for liten/for stor el.l.) Det betyr selvfølgelig ikke at jeg bruker det samme tilbehøret år etter år, det kan vel kanskje bli litt mye i lengden. Det morsomme er å prøve og feile, kjøpe nytt tilbehør før jul osv., prøve andre frisyrer, annen sminke og slike ting.

13. Juleprogrammet på NRK
      Dette er nok rimelig felles for veldig mange nordmenn, men å få med seg den obligatoriske "Tre Nøtter Til Askepott" på juleaften er ganskje viktig. For meg er også "Reisen til Julestjernen", Disney-kavalkaden og Tittentei og vaktmesteren og festen i barne-TV. Det er også obligatorisk å høre på Sølvguttene når den tiden kommer.




14. Å ha første juledag helt fri
      Det er så deilig å bare slappe av første juledag. Krype inn i en fin pysj, se på filmer (som oftest Harry Potter) og bygge lego hele dagen. Det å kunne slappe helt av, spise reste-frokost, og bruke tid med familien - det finnes ikke noe bedre. Tredje-, og fjerdedag drar vi på besøk til henholdsvis farmor og farfar, og tante og onkel, og det er også veldig hyggelig! Julen skal feires i så mange dager som overhodet mulig.




15. [tom]
      Dette punktet er foreløpig tomt, men jeg håper å få startet noe som blir en ny tradisjon i år. Jeg håper å få begynt å ta en weekend-tur til utlandet, kanskje for å få med seg julemarkeder og lignende. På denne tiden er verken fly eller hotell noe særlig dyrt, så dette håper jeg kan blir en hyggelig tradisjon.


Som dere kanskje skjønner har jeg ganske mange tradisjoner som følger julen med. De fleste hører selvfølgelig til førjulstiden (punkt 1. - 10.), noen hører til selveste juleaften (punkt 11. - 13.) og èn hører til romjulen. Jeg anbefaler alle til å starte noen egne tradisjoner, noen som er viktige for en, og som ikke er vanskelige å opprettholde. Julen blir iallfall en mye koseligere tid for meg når jeg vet at jeg har alt dette å glede meg til. 

Ønsker dere alle en super dag. Snøen vi ble lovet her på Østlandet har dessverre ikke kommet, men jeg håper det faller litt om ikke mange dagene. Har mange av dere fått noe snø, enda?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar