-->

torsdag 14. november 2013

Julen på TV - en oppdatering

Tidligere nevnte jeg at årets julekalender på NRK er Jul i Svingen. Siden jeg fant ut dette har jeg lett febrilsk overalt etter hva de andre kanalene sender, og nå har jeg noen svar.


På TV2 vil det i år bli sendt en kalender jeg aldri har hørt om før. Nemlig:
Julefergå fra 1995
Det spørs nok om jeg ikke må prøve å følge litt med på dette. 
Såvidt jeg forstår handler det om fergen MF "Svelå" fra Sunnmøre, og et skipsvrak som huser tre cubanere. 
Dersom noen har mer informasjon om dette, skriv det gjerne i kommentarfeltet.


På TV2 Zebra gjentar de suksessen fra 1994:
The Julekalender
Dette er en serie hvor alle roller spilles av medlemmene i bandet "Travelling Strawberries" (med Arve Opsahl i en liten birolle). 
Her møter vi de tre nissene Hansi, Gynther og Fritz som er nødt til å reise fra Nordpolen til en gamme nisse-hule på et livsviktig oppdrag. Parallellt med nissene følger vi livet til Gjertrud og Olaf på deres potetfarm, som etterhvert blir ( noe ufrivillig, men likevel..) vertsfamilie til en merkelig kar som kaller seg Benny. 
Etterhvert møtes disse veldig forskjellige gruppene med mennesker og nisser.


På TVNorge sendes: 
Den Unge Fleksnes
Først sendt på samme kanal i 2010. Ikke overraskende, handler serien om kjente Marve Fleksnes som 14-åring. 

Kjente fjes er Atle Antonsen som gymlærer Øyvind Arnesen
Ulrikke Hansen Døvigen (nissejenta fra Jul på Månetoppen) som "Modern" Magnhild Fleksnes
og
Anne Ryg (tidl. gift med Harald Eia, halvsøster til Hege Schøyen) som Veronicas mor. 


EDIT: TVNorge sender TO julekalendere på TV i år! (jeg kommer tilbake med tidspunkt osv. om et par dager) Den andre julekalenderen som blir sendt i år er:
Nissene over skog og hei!



Dette er en norsk parodisk komiserie av realityTV, og er oppfølgeren til Nissene på låven fra 2001.
Her møter vi kjente fjes som Espen Eckbo, Atle Antonsen, Line Verndal og Henrik Elvestad. Disse opptrer som deltakere, som skal gjennom ulike konkurranser og utfordringer, og en etter en sendes de hjem.


Jeg ser veldig frem mot Desember og jul på TV! Nå kan det bare komme.


Håper dere har hatt en nydelig dag, alle der ute. Her har det blitt helt sjauet, så i kveld er det bare kos som står på planen. 

Vi snakkes!

2 kommentarer: