-->

fredag 27. september 2013

Tips: begynn tidlig!

Et tips, som mange til stadighet kommer med, er at man skal begynne med juleforberedelsene tidlig. Dette for å slippe førjulsstresset veldig mange klager over. Dette er et veldig godt tips, og det er lett å tippe på at det er nettopp derfor det gies år etter år.


Julepyntet kjøpesenter

Det er nok mange som ikke følger dette tipset, og det kan det være mange grunner for. Jeg begynner aldri med praktiske ting tidlig. Jeg er en av de som liker å gjøre alt som hører julen til når desember endelig kommer. Storrengjøringen gjøres i slutten av november riktignok, slik at det er klart for å julepynte huset den 1. desember.



For meg forsvinner litt av sjarmen hvis man er ferdig med alt til jul når desember kommer. Desember er tross alt den mest magiske måneden i hele året, og for meg er det i denne måneden alt skal gjøres. Juleshopping er jo mye hyggeligere i julepyntede kjøpesentre, med julemusikk i hver butikk. Med litt ekstra serviceinnstilte og blide butikkarbeidere. Og kanskje er det hyggeligere å dekke julebordet når du har fått ny inspirasjon til hvordan det skal se ut, slik at det ikke blir likt fra år til år?


Julepyntet Torvbyen Kjøpesenter

Selvom jeg ikke starter med noe før i desember, betyr ikke det at jeg ikke forbereder meg, altså. Lister og budsjetter blir skrevet, og nærmest hele julen blir planlagt. Jeg har skrevet lister for hva jeg skal gi til hvem i julegave, og for hvor mye. Jeg har skrevet hvem jeg skal lage noe til, og hva jeg skal lage, hva jeg trenger for at dette skal gå, hva som skal handles, dikt og fine ord som skal skrives. Jeg har skrevet lister for hvem som skal få ekstra spesielle julekort, og hva som skal være spesielt med disse. Jeg har vært rundt over hele internett og sett på hundrevis av utradisjonelle julekort-bilder. Jeg har planlagt to forskjellige juleverksteder, et av dem over flere dager, hva som skal lages der, og hva jeg trenger å ha forberedt innen den tid. Jeg har også bestemt meg for ny julepynt jeg vil gå til anskaffelse av. Og for at alt dette skal ordnes er såklart penger nøkkelen, og hvordan pengene skal disponeres frem mot denne tiden er selvfølgelig også bestemt og nedskrevet. En liten juletur er også på planen, og den bestilles så snart jeg vet når jeg er ferdig med min siste eksamen for semesteret.


Julegate

Det er så mye som kan planlegges, og da blir alt som skal gjøres i desember gjort mye mer effektivt, og mye morsommere. I tillegg fryder jeg meg over å skrive disse listene, det blir som en slags ekstra førjulstid for meg. På denne måten føler jeg også at det er lettere å få alle fornøyde, for jeg kan fiske etter gaveønsker så og si hele året. Menneskene du bryr deg om bryr seg litt ekstra dersom du husker noe de sa de ønsket seg for mange måneder siden, men som de ikke har fått tak i selv, eller ikke har tatt seg råd til. Dette syntes jeg er så gøy, og innmari koselig.

Regner med at det er flere som føler det på denne måten, så dette er det beste tipset jeg kan gi, foreløpig! Håper det var nyttig :-)
Ha en fortsatt fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar