-->

torsdag 12. september 2013

Nedtelling

I dag viser datoen 12. september. Tenk at vi er midt i september allerede! Det betyr at det kun er 80 dager til første søndag i advent, og at det vil være juleaften om bare 103 dager.





Hos meg har naturligvis nedtellingen begynt for mange måneder siden, og selv om året har gått fort, syntes jeg tiden fram mot jul går utrolig sakte. Det er ikke helt tiden til å begynne å kjøpe julegaver, ha juleverksted og planlegge julebaksten allerede nå, men jeg har selvsagt startet opp i tankene. Lister er skrevet om hva som skal lages selv i år, og jeg har gjort meg noen tanker om hvordan årets pepperkakehus skal se ut. Har også avtalt med min bestemor at vi skal se på Jul I Skomakergata i adventstiden. Dette er noe vi alltid gjorde når jeg var liten, så det skal bli hyggelig å endelig gjøre det igjen i år.





Jeg har så mange tanker om hva julen vil bringe i år. For min del håper jeg den blir akkurat som alle de andre. Det er så koselig med tradisjoner, syntes jeg. Tradisjoner er så viktig. En jul uten tradisjoner ville vært en helt vanlig tid på året, og hva er vel spesielt med det? Personlig går jeg hele året og lengter etter neste jul. For meg virker julen som den eneste høytiden der man virkelig er i nærhet med familien, hvor man gjør ting utelukkende for å glede andre rundt seg, hvor man gir litt ekstra til vanskeligstilte og hvor man ivaretar de eldste tradisjonene. Julen er for meg den eneste harmoniske høytiden, den tiden på året hvor jeg personlig føler meg lykkeligst. Jeg har det aldri bedre enn jeg har det i julen.






Til og med rengjøring blir for meg et koselig gjøremål i julen. Da føler jeg at det virkelig er plass til alle de nydelige juleduftene. Det blir gjort plass til julepynt, og Frank Sinatra, Chris Rea og Andy Williams (og mange andre, selvsagt) synger adventstiden inn. Bare av å tenke på enkelte julesanger prøver julestemningen å trenge seg vei gjennom hele meg. Det gjør meg litt vemodig at jeg ikke kan slippe den ut enda. Det er enda 80 dager til første søndag i advent, så jeg får være tålmodig å vente til da. 80 dager er tross alt bare 2 korte måneder, og litt over to korte uker.






Jeg tenker utelukkende på julen som hyggelig, og positiv. Jeg kan ikke finne en eneste negativ ting med julen. Jeg bryr meg ikke noe om at lommeboka er litt tom etter at julegaver er innkjøpt, og ikke at det kan være litt masete dersom man ikke er tidlig ute, for jeg gleder meg over disse tingene. Jeg gleder meg over jul.




Vi snakkes senere, med et lite bildedryss av juleinspirasjon!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar