-->

søndag 21. desember 2014

Oppskrift: Brun Kager

~          *          ~

I år har jeg prøvd meg på å lage de danske julekakene Brun Kager. 
Disse inneholder opprinnelig absolutt alle de fantastiske julesmakene, og oppskriften fant jeg på denne bloggen. Da kan du lese der hvilken oppskrift jeg gikk utifra, men jeg gjorde noen små endringer.

Disse kakene er det litt jobb med, men de er absolutt verdt det; gode!


Du trenger:

~ 1 kg mel ~ 1 ts bakepulver ~ 500 gr smør ~ 500 gr sukker ~
~ 250 gr lys sirup ~ 6 gr malt nellik ~ 25 gr kanel ~
~ 350 gr hakkede mandler ~ revet skall av en sitron ~

Slik gjør du:

Forvarm ovnen til 200 grader.
Smør, sukker og sirup smeltes i en gryte på svak varme (TIPS: ta sirupen i 10-20 sekunder i microen, så er det lettere å måle opp) 
Bland inn krydderet og mandlene
Avkjøl blandingen. Jeg satt min en stund i kjøleskapet.
Når blandingen er avkjølt, ha i mel og bakepulver. Bruk gjerne kjøkkenmaskin!
Elt deigen (det kan være litt vanskelig å samle den sammen)
La hvile litt.

Deretter kan du begynne å lage kaker etter eget ønske. På bloggen jeg linket til har hun klart å lage fine stjerner. Jeg fikk ikke mine stjerner fine, så jeg laget bare firkantede kaker.

Jeg delte deigen i små kladder og klemte dem litt sammen i hånden.
Når jeg hadde fem-seks slike boller trykket jeg dem ut på kjøkkenbenken med fingrene, før jeg slo den ut med kjevle, og kjevlet litt over den før jeg begynte å trykke ut kaker. Jeg laget dem ganske tynne. 

Stekes midt i ovnen, og mine kaker var perfekte etter 7 minutter.
(jeg snudde også brettet etter fem minutter)

~         *          ~

Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar